Takaisin
=> Lähetys

Lähetys on suuri ilo

Muisto Japanista


Minulle on jäänyt lähtemättömästi mieleen tapaus yli 30 vuoden takaa lyhyeltä lähetystyökaudeltamme Japanista. Asia sekä ilahdutti että painoi nöyräksi. Vierailin tuona päivänä katekismusluentoja pitämässä Länsi-Japanin ev.-lut. kirkon ja Norjan luterilaisen lähetysliiton ylläpitämässä leirikeskuksessa Japanin vuoristoseudulla. Luennot pidettiin keskuksen yhteydessä toimivan maatalousoppilaitoksen japanilaisille opiskelijoille.

Kerroin jotain hyvin yksinkertaista ensimmäisestä uskonkappaleesta. Jumalan luomistyö ja kaikkivaltius kuuluivat aiheeseen. Toin esille pääasiat syntiinlankeemuksesta ja Jeesuksen sovitustyöstä. Painotin uskoa Jeesukseen omana Vapahtajana ja syntien anteeksiantamusta. Rehellisesti sanoen en aivan tarkkaan luentoja pitäessäni tiennyt, mitä ja miten paljon nuoret
oppilaat olivat kuulleet kristinuskosta aikaisemmin.

Luentojen jälkeen luokseni tuli yksi oppilaista. Hän katsoi minuun hyvin vakavasti ja sanoi sitten hitaasti ja painokkaasti suunnilleen näin: "Minä uskon sen, mitä äsken kuulin. En ollut kuullut sitä koskaan aikaisemmin." En ollut uskoa korviani, vaikka juuri tällaista olin toki toivonutkin tapahtuvaksi. Yksinkertaisessa sanassa oli ollut jotain sellaista, mikä oli saanut nuoren japanilaisen miehen vakuuttumaan kristinuskon totuudesta ja oikeellisuudesta ja synnyttänyt hänessä uskon idun. Iloni oli suuri, mutta samalla tapahtuma teki nöyräksi: tämä ei totisesti ollut millään tavalla minusta itsestäni johtuvaa, omaa aikaansaannostani.

Monet lähetystyöntekijät saavat kokea sitäkin iloa, että saavat kertoa Jeesuksesta sellaisille, jotka eivät ole koskaan kuulleet hänestä. Tosin tällainen ensi kosketuksen välittäminen evankeliumin ja sitä kuulemattoman ihmisen kesken on lähetystyön laajassa kokonaisuudessa vain yksi osa. Evankeliumin eteenpäin vieminen on kuitenkin aina lähetystyön stillisten kirkkojen
yhteinen jäsenmäärä on pysynyt jatkuvasti runsaan 33 %:n tuntumassa maapallon väkiluvusta ja on tällä hetkellä hieman yli 2 miljardia. Lähetystyöntekijöiden määrä on noussut monella prosentilla vuodessa. Yksi merkittävä ongelma on kuitenkin se, että huomattava osa islamin, hindulaisuuden, buddhalaisuuden kuten myös kiinalaisen kansanuskonnon suurkaupunkien ydinalueista on saanut osakseen vain pienen osan maailmanlaajasta lähetyspanoksesta. Suuri osa lähetystyöntekijöistä on sijoittunut alueille, joissa jo on laajoja ja nopeasti kasvavia kansallisia kirkkoja. Nämäkin toki edelleen tarvitsevat lähetystyöntekijöistä erityisesti raamattuopetuksen saralle. Isojenkin kirkkojen alueilla saattaa vielä olla hyvinkin laajoja kansanosia, joille ei vielä ole julistettu
evankeliumia.

Suomesta lähetettyjen lähettien määrä on viime aikoina pienentynyt usealla kymmenellä vuodessa. 31.12.2000 suomalaisten lähetystyöntekijöiden määrä kaikista kristillisistä kirkoista oli 1080 ja viime vuodenvaihteessa vain 1055. Uusia toivon merkkejä on kuitenkin näkyvissä. Nyt on lähetyksen aika kaikkialla maailmassa.

Takaisin
=> Lähetys