Takaisin
=> Raamattu

Joulun sanoma maailman kansoille

KRELL:in lehteen jouluna 2003

 

Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo" (Joh.1:14, 4).

Kuusivuotias pojanpoikamme Elmo sanoi erittäin varmalla äänellä pikkuveljelleen, joka oli hieman epäillyt etteivät kaikki ihmiset saakaan joululahjoja: "Jouluhan tulee kaikille!"

Pikkupojan toteamus pätee melko pitkälle - Suomessa, mutta joulu eli Jeesuksen syntymä on tarkoitettu kaikille. Selitin Elmolle, etteivät suinkaan kaikki kansat vielä tunne Jeesusta tai kunnioita joulun viettoa. Miljoonat ihmiset eivät edes ole kuulleet Jeesuksesta eivätkä kaikki hänestä kuulleet usko häneen. Todellinen joulu on vain kristityillä. He tuntevat Jeesuksen syntymän ja tietävät, että hän oli Jumalan Poika. Oikea kristitty myös uskoo, että Jeesus syntyi juuri häntä varten eikä vain "yleensä".

Luther sanoo Sanan eli Jeesuksen tulemisesta lihaksi (Joh. 1:14), että vaikka järkemme pitää sitä mahdottomana, se on kuitenkin nimenomaan uskon ja Jumalan sanan mukaista (Mannaa Jumalan lapsille, 26.12). Usko on epäuskoista järkeilyä viisaampi, rohkeampi ja voimakkaampi. Uskossa Kristukseen ymmärrämme joulun todellisen merkityksen koko ihmiskunnalle. Kun kysymme, keitä varten Jeesus tuli ihmiseksi, on vastaus: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa" (Joh. 3:16).

Kristitty näkee Golgatan ristin jo Jeesuksen seimen yllä, sillä hän syntyi syntien sovittajaksi. Sovittajaksi keille? Kaikille kansoille. Jeesus ei ole vain "meidän syntiemme sovitus vaan koko maailman" (1 Joh. 2:2). Joulu on kristillinen juhla, mutta se on myös "ristillinen" juhla. Emme yksinkertaisesti voi jättää ristiä ja sovitusta pois joulun sanomasta. Myös joulusta loistaa anteeksiantamuksen valtava tosiasia, eli aivan kuten Joosefille sanottiin: "Sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä" (Matt. 1:21).

"Hänen kansansa" ei tarkoita pelkästään Israelia, sillä iäkäs Simeon kiittää Jumalaa sylissään olevasta pienestä Jeesus-lapsesta näin: "Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut" (Lk. 2: 30-31). Niin. Kaikille kansoille! Kenenkään pahuutta ja pahoja tekoja ei eikä mitään ihmisryhmää ole jätetty sovituksen ulkopuolelle. Sovitus kohdistui koko maailmaan ja kaikkeen syntiin vaikkeivät kaikki pelastukaan.

Taivaaseen astuessaan Jeesus sanoi "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" (Matt. 28:19). Pietari julisti helluntaina samaa maailmanlaajaa näköalaa: "Tämä (pelastumisen) lupaus tarkoittaa teitä ja teidän lapsianne (eli juutalaisia), ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu" (Apt. 2:39). Ei ole erotusta juutalaisen ja pakanan välillä - joulun Jeesus on tarkoitettu kaikille.

Aikamme yksi suurimpia virhetulkintoja joulusta on psykologisoida sen sanoma yleisinhimilliseksi lähimmäisenrakkauden ajatukseksi siitä, että "Jumala varjelee pienen ja heikon ja on heidän puolellaan". Kyllä Jumala yleisessä rakkaudessaan ihmiskuntaa kohtaan on tietyllä tavalla näidenkin "puolella", mutta joulun ydinsanoma tämä ei kuitenkaan ole. Joulussa on kysymys maailman Vapahtajan syntymisestä. Ihmiskunta sai syntiensä sovittajan. Joulu, pitkäperjantai ja pääsiäinen on tarkoitettu koko maailmalle.

Salli Jeesuksen pysyä elämässäsi ja lämmittää sinua äärettömällä armollaan, kaikkien syntiesi anteeksiantamuksella. Siinä on sinun joululahjasi Jumalalta. Siitä lahjasta eli hänestä, Jeesuksesta, elämme täällä päivittäin kun kuljemme uskossa kohti Kotia. Anna sitten Jeesuksen herättää ja ylläpitää sinussa rakkaus evankeliumin eteenpäin viemiseen koko maailmaan vaikka aivan pieninkin rukouksin ja lahjoin, sanaa tutkimalla ja ottamalla lähetys, lähetit ja yhteistyökirkot, niiden työntekijät ja seurakunnat sydämellesi. "Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille" (Mark. 16:15). 

Takaisin
=> Raamattu