Takaisin
=> Raamattu


Salattu Jumala

Jeesuksen puhe viinipuusta on syytä lukea tarkasti. Jeesus ei sano, että hän on runko ja opetuslapset oksia, vaan että hän on koko viinipuu. Tässä viinipuussa ollessaan ihminen on osa Kristuksen seurakuntaruumiista (Kol. 1:18). Hän on Kristuksessa ja Kristus on hänessä. Viinipuun elinneste virtaa koko puussa. Oksiin se tulee rungosta, oksasta katsottuna ulkoapäin - vaikka oksa on koko ajan osa viinipuun kokonaisuutta. Kristityn suhde Vapahtajaansa on toisaalta olemista hänessä, toisaalta uskoa henkilöön, joka aina ja ehdottomasti on ihmiseen nähden tämän ulkopuolella. Tätä näköalaa saamme nykyaikana painottaa uudestaan ja uudestaan.

Me Kristuksessa ja Kristus meissä on totta ja samanaikaisesti voimassa sen näköalan kanssa, että kääntyessämme Jeesuksen puoleen käännymme itsemme ulkopuolella olevan Auttajan ja Puolustajan tykö.

Tämä samanaikaisuus on yksi Jumalamme salaisuuksista. Viinipuuvertaus on Jumalan perussalaisuuden, hänen kolmiyhteisen henkilönsä, avaamista kristityn uskolle ja ajattelulle. Isä on viinitarhuri, Poika viinipuu ja Pyhä Henki on hän, joka puussa virtaavan elämänvoiman välityksellä ulottaa puun elämän sen jokaiseen osaan. Tämä Pyhän Hengen toiminta synnyttää uskon, ei itseensä, vaan kolmiyhteiseen Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta.

Isä on Pojassa ja Poika Isässä, Pyhä Henki heistä lähteneenä Isän ja Jeesuksen Henkenä on kristityssä koko siinä seurakunnassa, jonka oksat muodostavat (Joh 17:23; 14:17; Room. 8:9-11). Meille riittää lepääminen uskossa Jeesukseen. Juuri se on meidän pysymistämme viinipuussa. Sana "pysyä" esiintyy läpi koko tekstin. Viinipuun oksina emme ole räystään reunasta riippuvia olentoja, joiden pysyminen tukalassa tilanteessa maan ja taivaan välillä vaatii äärimmäisiä voimanponnistuksia, ettei tarvitse iskeytyä kovaan maahan jossain allamme.

Emme ole myöskään työntekijöitä, joiden täytyisi omalla äärimmäisellä ahkeruudellaan ja suunnattomin ponnistuksin tuottaa Jeesuksen toivomaa hedelmää. Oksina olemme niitä kristittyjä, jotka eivät turmeltuneisuutensa ja syntiensä vuoksi voi tuottaa itsestään mitään hengellistä hyvää. Hyvä hedelmä on kolmiyhteisen Jumalan työ. Me olemme siinä mukana lepäämällä evankeliumin lupausten varassa. Niin kuin oksa on välttämätön hedelmän syntymiselle, niin toki kristittykin on välttämätön oman palvelutyönsä välityksellä evankeliumin hedelmän jakamiseksi maailman kansoille.


Takaisin
=> Raamattu