Takaisin
=> Saarnat

Lasaruksen herättäminen

Saarna Viialassa 8.10.2000. Kylväjän ja seurakunnan raamattu- ja lähetyspäivät.


Teksti on erittäin elämänläheinen

Miksi?

Siksi, että siinä kerrotaan ihmisen kuolemasta

Tämän todellisuuden keskellä me elämme

Todellinen arki tulee kuolemisessa meitä lähelle

Muistikuva mieleeni: miehen ruumis, Etiopiassa, sairaalan ruumishuoneessa, sydämen kohdalla reikä, keihäällä pistetty edellisenä iltana, paljon näitä, sanoi lääkäri, kuolintodistus tarvittiin

Elämme keskellä kuolemaa, kuolemista, kuolevia …

Merkillisesti samalla myös elämä kuitenkin nostaa päätään Etiopiassa kuoleman keskellä

Evankeliumin kautta … köyhyyden, sairauden ja kuoleman keskellä nousee toivo.

Kristittyinä kuolleet heräävät iankaikkiseen elämään.

Miksi tarvittiin toivoa, miksi me tarvitsemme toivoa?

Suru ja pelko

-suru jo tapahtuneista
-pelko siitä, mitä edessä on

Jeesus on tiennyt tämän

Jeesus on antanut itsensä, jotta suru ja pelko eivät voittaisi

Eikä niiden tarvitse hallitakaan

Ne eivät poistu kokonaan

Oma suru veljen kuolemasta…vuosia se repi

Mutta voidaan kokea uudenlaisina, uudessa valossa,

Surevalla on toivo

Pelkäävällä on toivo

Heprealaiskirje: lapsilla veri ja liha, siksi hänkin tuli niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on; perkeleen, ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelon kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.


Tämä toivo on Jeesus: Hän on tie, hän antaa kaiken anteeksi, koska on tehnyt jotain sanomattoman suurta meidän puolesta ja hyväksemme

Tämän käsittämättömän totuuden äärellä me nyt olemme

Siksi teksti on elämänläheinen

Elämänläheinen myös siksi, että elämä, jopa iankaikkinen elämä, tulee näissä sanoissa lähelle.

Voimme sanoa: suorastaan meille, omaisuudeksemme uskoessamme Jeesukseen

Jeesus olisi voinut parantaa etäältäkin.

Niin hän oli tehnyt aikaisemmin ainakin kerran

Jumalan tekojen piti kuitenkin tulla ilmi

Oliko Jeesus jossain vaiheessa osoittanut välinpitämättömyyttä? - Ei varmsti!

Molemmat Martta ja Maria samat sanat: jos olisit ollut täällä, ei veljeni olisi kuollut

Tämä oli aivan varmasti jonkinlainen syytös Jeesukselle/ Jeesusta kohtaan

Samanaikaisesti se oli tunnustus: heillä oli usko Jeesuksen parantavaan voimaan

Jeesuksella oli ikään kuin varaa antaa ihmisen kuolla

Kansanomaisesti: opetustarkoitus, demonstraatio jostain asiasta …
Ja Jeesus itki

Olen ollut joskus hautajaisissa, joissa edes lapsensa menettänyt ei ole itkenyt, ei ole voinut

Jos olisi voinut, olisi itkenyt omaa suruaan

Miksi Jeesus itki?

- hän tiesi, mikä kuoleman takana oli, siis sairautta syvemmällä

- kaiken taustalla oli jotain traagista, murhenäytelmä

Ongelma:

Yksi suuri ongelma: sairaus ei ole rangaistus synnistä

Mutta se on kyllä seurausta syntiinlankeemuksesta

Ilman syntiinlankeemusta ei olisi syntiä eikä sairautta eikä kuolemaa

Ei kuitenkaan: tietty sairaus johtuu tietystä synnistä

Lasarus ei herännyt iankaikkiseen elämään, vaan tähän samaan elämään

Eksurssi loppuun: Maria uskova, hiljainen kuuntelija, Martta puuhastelija

Emme ole ehkä huomanneet, että molemmat antoivat todistuksen uskostaan Jeesukseen

Minä olen ylösnousemus ja elämä…uskotko? Minä uskon! 27
Mariasta ei tällaista kerrota, mutta hänkin olisi vastannut myöntävästi

Entä sinä, hyvä kirkkovieras?

Sanomattoman hyvää ja suurta Jeesus on tehnyt: hän on kuollut sijaisenasi ristillä, sovittanut koko maailman kaiken synnin, ja ihminen saa olla hänen vanhurskautensa varassa pyhän Jumalan edessä

Syntiä ei tule selittää pois, mutta sen saa tunnustaa Jumalan edessä
Jeesuksen vanhurskaus kestää.

Takaisin
=> Saarnat