Takaisin
=> Saarnat

Loppiainen

Jeesus, maailman valo,   1. Tim. 3: 16

Kynttilänpäivä Lk. 2:22-33. Perusta.

 

 

Lapsi vietiin Herran eteen

“Viedä (tai asetttaa) Herran eteen” (parasteesai, 22) on UT:ssa paljon, paljon tärkeämpi sana kuin pelkästään viittaus johonkin lain määräämään tapahtumaan temppelissä. Sanaa käytetään nimittäin myös siitä hetkestä, joilloin ihmiset kerran asetetaan lopullisesti Herran eteen iankaikkisuuden alkaessa. Tällöin ne, jotka pelastuvat/ ovat pelastettuja, ovat Jumalan edessä “täydellisi(n)ä Kristuksessa” (Kol. 1:28).

 

On hyvä tiedostaa tämä Raamatun piirtämä parasteesai-kaari Jeesus-lapsen tuomisesta Herran eteen temppelissä siihen, jolloin kristityt asetetaan Herran eteen uskon kautta Jeesukseen kätkettyinä. Jeesuksen vanhemmat toimivat Jumalan edessä kolmikannassa Jeesus-nimi - Mooseksen lain määräys - kyyhkysuhri. Me pelastumme nyt ja aikojen lopussa triadissa, jonka muodostavat Jeesus-nimi - usko Jeesuksen evankeliumiin - Jeesuksen sovitusuhri Golgatalla. Tai näin: Jeesus-lapsi tuotiin Jumalan eteen temppelissä - Isän Jumalan eteen asetetaan kerran taivaallisessa kaikkeinpyhimmässä tämä sama Jeesus, hänen vanhurskautensa ja häneen uskon kautta kätketyt pelastetut ihmiset. Tämä näköala vielä syvenee Heprealaiskirjeen keskeisen sanoman äärellä.

 

Iäkäs Simeon

saa merkittävän aseman, sillä Jumala oli asettanut hänet ikään kuin “toivottamaan Jeesuksen tervetulleeksi maailmassa toteutuvaan pelastushistoriaan”. Vanhuksella on paikkansa, Jumala ei halveksi ikää, vauva ja vaari kohtaavat uskon todellisuudessa. Simeon ylisti Jumalaa (28) kaikesta siitä ylistettävyydestä eli siitä pelastuksesta ja valosta, mikä Jeesuksessa oli (30, 31). Simeon on viitekuva oikeasta palvelijan (doulos, palvelija, orja) ja hänen Herransa välisestä suhteesta. Palvelija katsoo Herransa lupauksiin ja tietää uskossaan, että ne täyttyvät (Ps.123!).

 

Sinun antamasi Pelastus

Ilmaus kertoo korkeasta kristologiasta. Jeesus annetaan, lähetetään Jumalan tyköä, mutta häntä etsitään ja hänet löydetään alhaalta, maan päällä. Jeesus ei ole jumalalliseksi korotettu ihminen ihmisistä, “theios aneer”, vaan ihmiseksi tullut Jumala, Jumala Jumalasta, ei luotu, vaan Isästä syntynyt (Fil. 2; Joh. 1:1-2) ja Jumalan pelastussuunnitelmissa jo ennen aikojen alkua annettu (Ef. 1). Huomaa myös, että Herra, jonka eteen Jeesus tuotiin, ja Herra, joka Jeesus itse on, ovat molemmat kreikassa kurios. Korkean kristologian meille avaa Pyhä Henki, joka (jo) oli Simeonin päällä (25, 26).

 

Jeesus - kaikille kansoille valmistettu pelastus

Simeon toimii tässä kiitosrukouksessaan ensimmäisenä kristillisen maailmanlähetyksen apostolina. Jeesus oli koko maailmalle tarkoitettu Vapahtaja. Ensin sanotaan “kaikille kansoille” (“kaikkien kansojen, laoi,  kasvojen eteen”, 31), sitten vielä “pakanakansoille” (ta ethnee). Sanat paljastavat lähetyskohteen kattavuuden: Jeesus ei ole tarkoitettu ainoastaan yleisesti kaikille ei-juutalaisille (ta ethnee), vaan kaikilla kansakunnille ja  kansankokonaisuuksille. Laaja ta ethnee tietysti sisältää jo asiallisesti kansatkin.

 

Israelin lohdutus ja kirkkaus

Israel ei jäänyt sivuun Jumalan puolelta, vaikka jättäytyikin itse sivuun Jumalan suunnitelmista (Room. 9-11). Yhtäältä israelilainen, lue: juutalainen (Simeon), ja toisaalta Jeesuksesta kuulevat ja häneen uskovat ei-juutalaiset pakanat saavat rauhan ja lohdutuksen evankeliumista, niin kuin vanhassa ilmoitussanassa niin myös tänä päivänä. Maailmalle julistettava evankeliumi Jeesuksesta sisältää aina periaatteessa pelastushistorian suuret tapahtumat syntymästä hänen paluuseensa.

Takaisin
=> Saarnat