Takaisin
=> Päivän Sana

Luther: Mannaa Jumalan lapsille
Marraskuun 25 päivänä

 

Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet (Ef. 6:11).

Emmehän elä täällä rauhassa, vaan vaarassa vihamiesten ja murhaajien keskellä.  Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Heiltä emme ole silmänräpäystäkään turvassa. - -

Ei näe riitä, että meillä on sana ja tieto uskosta ja elämästä. Huolehtikaamme myös siitä, että säilytämme kummankin, ettei perkele niitä meiltä ryöstä. Onhan vastassamme ilkeä, petollinen vihollinen, joka ei silmänräpäystäkään nuku eikä ole joutilaana, vaan yrittää jos joitakin juonia estääkseen ja pidättääkseen meitä uskostamme ja toimestamme. Tässä hänellä on apuna paha maailma ja meidän turmeltunut luontomme. - -

Lainaus on osa päivän tekstiä kirjasta Luther: Mannaa Jumalan lapsille, ja se on julkaistu kustantajan luvalla. Teosta saatavana os. SLEY-kirjat, 09-251390.

 

Keskustelua päivän sanasta:

Luther tiesi sekä sanan pohjalta että omasta kokemuksestaan henkivaltojen kamppailun todellisuuden. Jokaisen hänen tilanteessaan olevan julistajan ja paimenen kuuluu varoittaa laumaa näistä taisteluista, Perkeleen toiminnasta. Miellä on klassinen esimerkki näistä varoituksista kohdassa 1 Piet. 5:8: ”Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana (aikaisempi käännös: perkele) kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.

Lutherin selityksessä ehkä herättää hämmästystä ja väärinkäsityksiä se, ettei hän puhu mitään levosta tai lepäämisestä. Hänen tarkoituksensa ei ole herättää lukijassa levottomuutta, epävarmuutta tai pelkoa. Ei toki. Hän haluaa herättää kristityn muistamaan, ettei Saatana ole lakannut olemasta vihollinen, vaikka hän onkin voitettu vihollinen. Saamme kyllä levätä koko painollamme siinä tietoisuudessa, että Jumalan Karitsa on jo ristillä voittanut myöskin Saatanan ja henkivallat. Tämän voiton edellytyksenä on teologisesti ilmaistuna se, että syntien sovittaminen teki tämän voiton mahdolliseksi. Ns. latinalainen sovitusoppi (Jeesus kärsi sijaisenamme Jumalan vihan synneistämme) on kaiken perustana ja ns. klassinen sovitusoppi (Jeesus sai voiton henkivalloista) parhaimmillaankin vain kalpeaa heijastusta epätodellisesta ja kuvitellusta Jeesuksen saamasta voitosta henkivalloista ristillä, aavistus ja heijastus siksi, ettei koko klassinen sovitusoppi merkitse yhtään mitään, että ristillä myös tapahtunut sijaiskärsimystä.

Kristityn elämä ei voi keskittyä pelkästään henkivaltojen todellisuuteen. Pelastuksen perusasiat on aina pidettävä keskeisinä. Tarpeen mukaan joudutaan niistä käsin sitten lähtemään liikkeelle kohti jotain henkivaltojen taistelutilannetta. Niitä ei tule yrittää kohdata ilman Jeesuksen nimeä eikä yksin.

Takaisin
=> Päivän Sana