Takaisin
=> Päivän Sana

Luther: Mannaa Jumalan lapsille
Joulukuun 27 päivänä

Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme (Matt.1:23)


 - - Mieti siis, minkälainen sydän jumalallisella majesteetilla on sinua kohtaan. Sulasta laupeudesta surkeuttasi ja suurta kurjuuttasi säälien hän lähettää sinulle ilman omaa ansiotasi, oman ainoan Poikansa ja panee hänet neitsyen helmaan. Hän sanoo sinulle: Katso, tämä on minun rakas Poikani, joka on annettu ja syntynyt sinua varten. Hän vapahtaa sinut synneistäsi ja on turvasi, apusi ja autuutesi.

- - Eikö siis Isä tahtoisi meitä varten syntyneen ja annetun Poikansa kautta osoittaa meille pelkkää jumalallista armoa, armahtaa ja rakastaa. Hänet annetaan kuitenkin vain niille, jotka ottavat hänet vastaan ja haluavat häneltä lohdutusta ja iloa. Tällä suurella hyvyytensä lahjalla Jumala osoittaa ja vakuuttaa aivan julkisesti, ettei hän enää tahdo vihastua meihin eikä tuomita meitä.

Lainaus on osa päivän tekstiä kirjasta Luther: Mannaa Jumalan lapsille, ja se on julkaistu kustantajan luvalla. Teosta saatavana os. SLEY-kirjat, 09-251390.

 

Keskustelua päivän sanasta:

Joulu oli armahduksen osoitus koko maailmalle. Surullista on, että vain osa kansoista ja ihmisistä on vieläkään saanut kuulla tästä rakkauden ihmeestä. Jumala kyllä tiesi, että näin tulee käymään. Siksi kysymykset siitä, miten niiden käy, jotka kuolevat saamatta koskaan kuulla Jeesuksesta eivät ole tarpeellisia eivätkä rakentavia. Joh. 3:16 on vastaus ja mitä tulee Jumalan oikeudenmukaisuuteen, koko asia ja käsite saavat merkityksensä ja sisältönsä siitä, mitä Jumala tekee ja on tehnyt.

Jumala ei tee väärin, vaikka miljoonat joutuvat kadotukseen. Tähän on ihmisen hiljaa nöyrryttävä. Jumala ei ole eikä voi olla epäoikeudenmukainen, mutta ihminen on syntinen.

Joulun ja pääsiäisen lahja ovat kaikille, mutta niiden käsittämätön pelastusvaikutus tulee niiden osaksi, jotka kuulevat ja uskovat. Miten vakava asia on siis oikea puhdas evankeliumi ja sen eteenpäin vieminen. Luther näki selvästi lähetyksen tarpeen, ja mietti jo käytännön lähestymistapoja siltä varalta, että saksalaisia kristittyjä joutuisi Wieniä piirittävien (1529) turkkilaisjoukkojen sotavangiksi.

Jumalan tutkimattomaksi salaisuudeksi jää meille, miksi vain osa ihmisistä kuuli aikanaan VT:n armahduksen sanoman tulevasta Messiaasta ja sijaissovittajasta (Jesaja, luvut 40-54) ja miksi vain osa on kuullut sanoman Jeesuksesta. Edelleen: Meille jää salaisuudeksi, miksi vain osa niistä ovat kuulleet sanoman pelastuksesta tai sen vielä kuulevat, uskoo. Näemme sen, että kaiken lähetystyön ja uskon heräämisen taustalla on suvereeni Jumalan toiminta.

Takaisin
=> Päivän Sana